Posted by antonsautoservice Geen categorie

Uitlijnen, hoe gaat dat nou?

Uitlijnen

slingerende-auto

Bij het uitlijnen van uw auto worden de ophangingsdelen aan de voor en achterzijde van de auto exact op elkaar afgestemd. Dit zorgt ervoor dat de banden recht op de weg staan en bijvoorbeeld niet naar buiten of naar binnen gedraaid staan. Wanneer uw auto optimaal is uitgelijnd heeft dit direct effect op de levensduur van uw banden, brandstofverbruik en heeft u veel meer grip op de weg!

 

Waar wordt naar gekeken bij de uitlijning?

De belangrijkste zaken die worden bijgesteld zijn de wielvlucht, de sporing en de caster. Bij de uitlijning worden de hoeken van de wielen bijgesteld tot hun sporing en hun wielvlucht correct zijn.

Wielvlucht

De wielvlucht is de hoek die het wiel maakt ten opzichte van de straat als u recht voor uw auto staat. Als die hoek te groot is, veroorzaakt dit een onregelmatige slijtage:

06_absetzrampen_front_500x350Positieve wielvlucht betekent dat de bovenkant van het wiel verder naar buiten staat dan de onderkant. Als dit het geval is slijten uw banden aan de buitenzijde harder dan aan de binnenzijde.

Bij een negatieve wielvlucht zijn de bovenkanten van de wielen naar elkaar toe gericht. Hierbij slijten de binnen zijdes van de banden dus harder.

Wanneer uw banden tussen de rechterzijde en de linkerzijde van de auto verschillen in de hoek die de band maakt ten opzichte van de weg, zal uw auto naar 1 kant gaan trekken.

 

Sporing

Daarnaast kijken we naar de sporing van de banden. Als u van bovenaf op uw auto zou kijken, dan kijken we of de banden ‘uit elkaar wijzen’(uitspoor) of ‘naar elkaar toe wijzen’ (toespoor). Toespoor of uitspoor beïnvloeden de wegligging van de auto in de bochten.

Bij toespoor wijzen de voorkanten van de banden naar elkaar. Toespoor veroorzaakt onderstuur in de bochten. Als u de bocht in stuurt, heeft u het gevoel dat u de bocht uit glijd. Teveel toespoor veroorzaakt snellere slijtage die begint  aan de buitenzijde.

Bij uitspoor liggen de achterzijdes van de banden dichter bij elkaar. Uitspoor veroorzaakt overstuur in de bochten en geeft het gevoel dat de auto de bocht “inglijdt”. Als het uitspoor te groot is, begint de slijtage van de band aan de binnenzijde. Deze slijtage is herkenbaar, er ontstaat namelijk een rubberopstroping op het loopvlak van de band die u kunt voelen als u hier met uw hand overheen strijkt.

 

Caster

De casterhoek wordt per auto bepaald om de band in een bocht een zo groot mogelijk contactvlak te geven met het wegdek. Als het verschil tussen de casterhoeken van uw voorwielen te groot is, zal uw auto duidelijk naar één kant trekken.

Tags:

About Author

Write a Reply or Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *